تا حالا به این موضوع فکر فکر کرده‌اید که تفاوت این دسته‌بندی جوایز در چیست و داوران جشنواره‌های سینمایی کدام بخش از یک فیلم را مورد بررسی قرار داده‌اند و اینکه ممکن است یک فیلم در هردوی این رشته‌ها کاندیدای کسب جوایز شود.

تفاوت چیست؟

تا حالا به این موضوع فکر فکر کرده‌اید که تفاوت این دسته‌بندی جوایز در چیست و داوران جشنواره‌های سینمایی کدام بخش از یک فیلم را مورد بررسی قرار داده‌اند و اینکه ممکن است یک فیلم در هردوی این رشته‌ها کاندیدای کسب جوایز شود.

تفاوت صداگذاری و تدوین صدا چیست؟

در این مقاله به تفاوت این دو میپردازیم:

هر ساله مراسم اهدای جوایز اسکار از هیجان‌­انگیز­ترین برنامه‌­هایی است که شبکه­‌های بزرگ تلویزیونی دنیا میلیون‌ها بیننده را در پای تلویزیون میخ‌کوب می‌کنند. در میان لیست جوایز اسکار که بخش‌­های متعدد یک فیلم بررسی و تقدیر می‌­شوند، یک فیلم هم به عنوان بهترین فیلم در بخش ادیت­ صدا (تدوین ­صدا) معرفی می‌­شود و همان همین فیلم ممکن است در بخش میکس ­صدا (صداگذاری) هم کاندیدای جایزه شده باشد. این موضوع شاید کمی گیج­ کننده به نظر برسد که واقعا تفاوت این دو یعنی ادیت و میکس صدا اینقدر قابل توجه است که در دو طبقه‌­بندی مجزا داوری می‌شوند؟

با هم نگاهی به تفاوت این دو داشته باشیم تا کمی از سردرگمی احتمالی ما کم شود.

تفاوت چیست؟

آیا میکس­کردن صدا هسته اصلی ویرایش صدا نیست؟ راستش را بخواهید نه کاملا.

تفاوت صداگذاری و تدوین صدا چیست؟

از نظر عامه، ادیت یا ویرایش ­صدا به معنی جمع‌­آوری صداهای مورد نیاز یک فیلم است و میکس‌­صدا به اقداماتی گفته می‌­شود که پس از جمع‌­آوری بر روی این صداها انجام می­گیرد.

دسته‌­بندی ویرایش ­صدا قبلاً به عنوان ویرایش جلوه‌­های صوتی شناخته می‌­شد، که در واقع نامی مناسب‌­تر بود.

وقتی فیلم‌برداری یک فیلم آغاز می‌­شود، تمرکز تقریبا به طور کامل بر روی دریافت دیالوگ­هاست و بعد از آن این وظیفه ویراستاران صدا است که صداهای دیگری را برای تکمیل کلمات گفته شده به فیلم اضافه کنند.

منظورمان از صداهای دیگر می تواند هر صدایی در محیط باشد، مانند صدای کولر یا صدای نزدیک شدن  قطار از راه­دور یا مثلا در فیلم “جنگ ستارگان: آخرین جدی” ، ترکیب صدای چراغ­‌قوه لوک با صدای خش­خش برگ­‌های درختان در Ahch-To و بسیاری از صداهای دیگر.

والتر مورچ، تدوین‌گر­ صدا و برنده جایزه اسکار برای فیلم “اینک آخرالزمان” و “بیمار انگلیسی“، پر­کردن صدا در اطراف دیالوگ­‌های بازیگران را به ساخت یک اثر موزاییکی تشبیه کرده‌است.

وی در مصاحبه ای که توسط آکادمی هنرهای سینمایی تصاویر متحرک منتشر شد، توضیح داد: “باید بگویم 98 درصد از کل صدایی که در یک فیلم می‌شنوید بعدا به صدای حقیقی فیلم اضافه شده‌است.”

وی اضافه کرد: “برای دستیابی به اثر نهایی موسیقی متن فیلم ، جایگزینی و اضافه کردن­های بسیار زیادی اتفاق می‌­افتد، دلیل انجام این کار توسط ما، فقط به این علت نیست که آنچه که در فیلم می‌­بینیم واقعی­‌تر به نظر برسد، بلکه با اضافه ­کردن مکرر صداهایی که در طول فیلم سایه انداخته‌­اند اتفاقی رخ می­‌دهد که شما آن را جلوه‌های موسیقی می‌­نامید.”

تا اینجا تا حدودی به تفاوت این دو رشته در صدا پرداختیم، پس بیایید برای اینکه بهتر به نتیجه برسیم جداگانه هردو را تعریف کنیم:

ویرایش صدا چیست؟

ویرایش صدا ایجاد، ضبط یا ضبط مجدد صداها است. برای رسیدن به یک تعریف ساده من ترجیح می‌دهم از صحبت‌های والتر مورچ استفاده کنم. همان تعریف قراردادن تکه‌های یک اثر موزاییکی و نشاندن صداها در کنار هم تا یک اثر یکپارچه و شاهکار مثل پدرخوانده یا اینک آخرالزمان” خلق شود. اثری موزاییکی که می‌تواند صداهای غیرمنتظره ای را برای پیشبرد داستان و داستان‌پردازی به کارگیرد.

صدا­گذاری یا میکس ­صدا چیست ؟

به تمام اقداماتی که بعد از وارد­شدن صدا روی آن­ها انجام می­‌گیرد. هدف اصلی این است که صداها به­ طور یکپارچه در گفتگوهای ضبط شده ذوب شوند. به طوری که فاصله قطار واقعا دوربه نظر برسد یا اضافه کردن انعکاس به صدای پرنده‌­ها تا در صحنه‌ای از فیلم تنش ایجاد شود. این همچنین شامل تطبیق سطوح صوتی دیالوگ ضبط شده در زمان­‌های متفاوت است.

به قول آقای مورچ: “صفحه میکسر صدا حکم یک ارگ را برای یک کلیسا دارد.”  “ما در حال نواختن با این ارگ­های پیچیده هستیم و درباره سمفونی نهایی در فیلم تصمیم می­گیریم.

همه ما وقتی چیزی در یک فیلم، “خاموش” و بی‌­صدا به نظر می‌­رسد، به راحتی متوجه آن می­‌شویم و می‌دانیم که این اتفاق می‌تواند کل صحنه را خراب کند، و حتی ممکن است باعث شود کیفیت تمام فیلم نیز زیر سوال برود. به همین دلیل میکس ­صدا یا صداگذاری بسیار مهم است. صداگذاری فرایند تطبیق‌­دادن و جورکردن سطوح صوتی همه صداها در یک فیلم است از گفتگو و دیالوگ گرفته تا فولی یا موسیقی.  یک میکسر و صداگذار باید هر فایل صوتی موجود در فیلم را بررسی کند تا آن صدا واضح و یکپارچه شود. این کار حتی برای متخصصان هم کار ساده‌ای نیست و می­تواند یک فرایند دشوار و خسته‌­کننده باشد، البته این بستگی به تعدد صداهای ضبط شده هم دارد.

خلاصه اینکه تدوین صدا به جمع‌آوری صداهای مورد­نیاز اشاره می‌کند و صداگذاری یا میکس صدا یعنی لایه‌­بندی این صداها و هر اقدامی که روی آن­ها انجام می‌دهیم تا به نتیجه مطلوبی برسیم.

تفاوت صداگذاری و تدوین صدا چیست؟
وحید حسینی

وحید حسینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب اخیر مجله ماه‌گونی

سیستم کنفرانس واجب است؟ سایت اینترنتی ماهگونی
موزیک
وحید حسینی

آیا واقعا من به سیستم کنفرانس نیاز دارم؟ْ!

تا به حال شده در انتهای یک اتاق کنفرانس باشید و صدای مجری برنامه را نشنوید؟ یا برای اجرا و ارائه روی سن رفته باشید و یا زیر نگاه همکاران بی­ حوصله دورتادور میز در یک جلسه کاری، ناگهان میکروفن شما کار نکرده باشد؟

ادامه مطلب »
حال و روز محرم 1399 | سایت اینترنتی ماه گونی
خبری
وحید حسینی

حال این روزهای بازار محرم 1399 و ویروس کرونا

سال گذشته همین روزها اگر گذرتان به بازار تهران، خیابان 15 خرداد، خیابان ناصرخسرو، خیابان جمهوری و خیلی از اماکن پرتردد دیگر این شهر می‌رسید، در میان سیاهی پارچه‌های روی دیوارها و پرچم‌های «باز این چه شورش است» که حاشیه ورودی دکان‌های قدیمی بازار و مغازه‌های لوکس را سیاه‌پوش کرده بودند، رونق کسب و کار را از رفت و آمد عابران پیاده احساس می‌کردید.

ادامه مطلب »

محصول مورد نظر خود را انتخاب نمائید 👇

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *