[vc_row full_width=”stretch_row_content” mobile_bg_img_hidden=”no” tablet_bg_img_hidden=”no” woodmart_parallax=”0″ woodmart_gradient_switch=”no” row_reverse_mobile=”0″ row_reverse_tablet=”0″ woodmart_disable_overflow=”0″ css=”.vc_custom_1580193074151{margin-top: -40px !important;}”][vc_column css=”.vc_custom_1580193060385{padding-right: 0px !important;padding-left: 0px !important;}” mobile_bg_img_hidden=”no” tablet_bg_img_hidden=”no” woodmart_parallax=”0″ woodmart_sticky_column=”false” parallax_scroll=”no” mobile_reset_margin=”no” tablet_reset_margin=”no”]

[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”3/4″]
آمپلی¬فایرها موضوع اختلاف بلندگوهای Passive و Active

آمپلی فایرها موضوع اختلاف بلندگوهای Passive و Active

همه بلندگوها، صرف نظر از تعداد درایورها، نوع قطب، و سایر مشخصات، در یکی از دو دسته Passive یا Activeقرار می­گیرند و نحوه طبقه بندی آنها بستگی به رابطه آنها با آمپلی­فایر دارد.
آمپلی¬فایرها موضوع اختلاف بلندگوهای Passive و Active

[kkratings]

آمپلی فایرها موضوع اختلاف بلندگوهای active و passive

همه بلندگوها، صرف نظر از تعداد درایورها، نوع قطب، و سایر مشخصات، در یکی از دو دسته Passive یا Activeقرار می­گیرند و نحوه طبقه بندی آنها بستگی به رابطه آنها با آمپلی­فایر دارد.

بلنگوهای Passive کدامند؟

اکثریت قریب به اتفاق بلندگوها منفعل هستند. یعنی همان بلندگوهای Passive یا غیرفعال.

بلندگوی غیرفعال، تقویت کننده یا آمپلی­فایر داخلی ندارد. پس باید حتما از طریق سیم بلندگو معمولی به تقویت­‌کننده شما متصل شود. و به اندازه کافی تقویت شده تا بتواند بلندگوها را راه‌­اندازی کند.

بلندگوهای Active کدامند؟

از طرف دیگر بلندگوهای فعال یا همان بلندگوهای Active دارای یک تقویت کننده داخلی هستند که توسط یک سیگنال سطح پایین (سطح خط) تغذیه می­شوند. سیگنالی که در امتداد یک کابل اتصال دهنده که از پیش تقویت کننده یا کنترولر شما عبور میکند.

همه ما می‌دانیم از آنجا که تقویت‌کننده یک وسیله الکترونیکی فعال است، پس به برق نیاز دارد، بنابراین باید هر بلندگوی فعال را در نزدیکی پریز برق قرار دهید. برای بیشتر سیستم‌های صوتی، ساب ووفر احتمالاً تنها بلندگوی فعال یا اکتیو شما خواهد بود. (البته شما ممکن است ساب ووفرهای غیرفعال هم ببینید که برخی از سیستم‌های صوتی رده بالا از اینها استفاده می‌کنند). هیچ دلیل کاربردی و عملی برای اینکه بلندگوهای دیگر شما نیز فعال یا اکتیو باشد نیست.

یادمان باشد، بلندگوهای فعال توانایی شما در انتخاب آمپلی فایر متناسب با سیستم صوتی شما را محدود می‌کنند و عموما گرانتر هستند. اکثر بلندگوهای فعال یا در رده بلندگوهای ارزان قیمت یا پایین رده قرار می‌گیرند یا ممکن است در رده های خیلی بالا که بسیار گران قیمت هستند قرار بگیرند.

بلندگوهایی برای اتصال به رایانه های شخصی یا پخش کننده‌های موسیقی قابل حمل، از دسته بلندگوهای ارزان قیمت هستند که ما بیشتر با آن ها سروکار داشته ایم.

تقریبا با بلندگوهای Passive و Active آشنا شدیم.

همانطور که دیدید اختلاف بین این دو بر سر بودن یا نبودن آمپلی‌­فایر است.

آمپلی‌­فایر چیست و چگونه کار میکند؟

تقویت کننده در حقیقت یک اصطلاح عمومی است برای توصیف مداری که نسخه تولید شده و افزایش پیدا کرده‌ای از سیگنال ورودی خودش می‌سازد. با این حال، تمام مدارهای تقویت کننده به همان شکلی نیستند که مطابق با تنظیمات مدار و نحوه کار آنها طبقه بندی می‌شوند. در “الکترونیک”، تقویت کننده‌های سیگنال کوچک معمولاً دستگاه‌هایی هستند که توانایی تقویت سیگنال ورودی نسبتاً کوچک را دارند، به عنوان مثال ورودی از یک سنسور از نوع دستگاه عکس، و تبدیل به به یک سیگنال خروجی بسیار بزرگتر برای بازپخش یا راه­اندازی و روشن کردن لامپ یا بلندگو استفاده می‌شود.

شکل‌های متفاوت بسیاری از مدارهای الکترونیکی طبقه بندی شده به عنوان تقویت کننده وجود دارد، از آمپلی­فایرهای محاسباتی و آمپلی فایرهای کوچک سیگنال گرفته تا آمپلی فایرهای بزرگ سیگنال و قدرت.

طبقه بندی یک تقویت کننده یا آمپلی­فایر به عوامل زیر بستگی دارد:

بلندگوهای Active ویژگی‌های مثبت زیادی دارند که نقطه قوت آن‌ها نسبت به بلندگوهای Passive می‌باشد.

فرض کنید سیستم شما بسیار ظریف است و شما از بلندگوهای خود به صورت بی‌سیم استفاده می‌کنید. پس تمام آنچه شما برای راه‌اندازی نیاز دارید دو کابل اصلی است و دیگر هیچ.

مسئله سازگاری با اجزای مختلف: شما ممکن است سال ها برای ترکیب سیستم آمپلی­فایر، منبع، DAC (مبدل دیجیتال به آنالوگ)، کابل­های بلندگو، اتصالات و موارد دیگر در یک سیستم Passive صرف کنید.

اما در بلندگوهای Active تمام آن کارها برای شما انجام شده است. از آنجا که هر درایور تقویت کننده و آمپلی­فایر مخصوص خود را دارد، ما میتوانیم آنها را برای بهترین صدا ترکیب کنیم و سپس آنها را حتی بیشتر بهینه کنیم.

در یک بلندگوی Active از آنجا که آمپلی­فایرها و درایورها بسیار نزدیک به هم هستند، سیم کشی داخلی کمتری وجود دارد. سیم کشی داخلی کمتر به معنای احتمال تداخل کمتر است و به دلیل پردازش سیگنال دیجیتال آنبرد پیشرفته، امکان جبران بیشتر وجود دارد. همچنین این بدان معنی است که سیگنال می تواند برای مدت طولانی در شکل دیجیتال باقی بماند و فقط در آخرین لحظه ممکن به آنالوگ تبدیل می شود، قبل از آنکه به عنوان صدای فیزیکی تولید شود یعنی صوتی شفاف­تر و تمیز­تر.

آمپلی فایرها موضوع اختلاف بلندگوهای Passive و Active

بلندگوهای Active به دلیل داشتن اجزا و قسمت های مختلف داخلی بیشتر، نسبت به پسرعموهای Passive خود سنگین تر و در ضمن گران­تر هستند.

وحید حسینی

وحید حسینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب اخیر مجله ماه‌گونی

سیستم کنفرانس واجب است؟ سایت اینترنتی ماهگونی
موزیک
وحید حسینی

آیا واقعا من به سیستم کنفرانس نیاز دارم؟ْ!

تا به حال شده در انتهای یک اتاق کنفرانس باشید و صدای مجری برنامه را نشنوید؟ یا برای اجرا و ارائه روی سن رفته باشید و یا زیر نگاه همکاران بی­ حوصله دورتادور میز در یک جلسه کاری، ناگهان میکروفن شما کار نکرده باشد؟

ادامه مطلب »
تفاوت صداگذاری و تدوین صدا چیست؟
موزیک
وحید حسینی

تفاوت صداگذاری و تدوین صدا چیست؟

تا حالا به این موضوع فکر فکر کرده‌اید که تفاوت این دسته‌بندی جوایز در چیست و داوران جشنواره‌های سینمایی کدام بخش از یک فیلم را مورد بررسی قرار داده‌اند و اینکه ممکن است یک فیلم در هردوی این رشته‌ها کاندیدای کسب جوایز شود.

ادامه مطلب »
حال و روز محرم 1399 | سایت اینترنتی ماه گونی
خبری
وحید حسینی

حال این روزهای بازار محرم 1399 و ویروس کرونا

سال گذشته همین روزها اگر گذرتان به بازار تهران، خیابان 15 خرداد، خیابان ناصرخسرو، خیابان جمهوری و خیلی از اماکن پرتردد دیگر این شهر می‌رسید، در میان سیاهی پارچه‌های روی دیوارها و پرچم‌های «باز این چه شورش است» که حاشیه ورودی دکان‌های قدیمی بازار و مغازه‌های لوکس را سیاه‌پوش کرده بودند، رونق کسب و کار را از رفت و آمد عابران پیاده احساس می‌کردید.

ادامه مطلب »

محصول مورد نظر خود را انتخاب نمائید 👇

میکروفون یک بلند­گوی بر­عکس!

میکروفون یک بلند­گوی بر­عکس!

میکروفون‌ها در ظاهر با بلندگوها بسیار فرق می‌کنند بنابراین بیشتر مردم هرگز متوجه این موضوع نمی‌شوند که این دو چقدر به هم شباهت دارند!
میکروفون یک بلند­گوی بر­عکس!

[kkratings]

میکروفون­ها در ظاهر با بلندگوها بسیار فرق می­­کنند بنابراین بیشتر مردم هرگز متوجه این موضوع نمی­شوند که این دو چقدر به هم شباهت دارند.

میکروفون ها در واقع بلندگو­هایی هستند که به طور معکوس کار می‌کنند.

در بلندگو، جریان برق وارد یک سیم­پیچ می شود که دور یا در جلوی یک آهنربا­ی ثابت پیچیده شده است.  الگوی ایجاد شده تغییر الکتریسیته در سیم­پیچ، یک میدان مغناطیسی را در اطراف خود ایجاد می کند که در مقابل میدان مغناطیسی آهنربا قرار می­گیرد. این باعث می­شود سیم­پیچ حرکت کند. سیم­پیچ به یک دیسک بزرگ مسطح بنام دیافراگم یا مخروط وصل شده است، بنابراین، با حرکت سیم­پیچ، دیافراگم نیز حرکت می­کند. دیافراگم در حال حرکت، هوا را به جلو و عقب داخل روم هدایت می­کند و امواج صوتی ایجاد می­شود که ما می­توانیم به راحتی آنها را بشنویم.

 پس در میکروفون، تقریباً قطعات یکسان وجود دارد اما آنها دقیقاً به روش معکوس کار می­کنند.

چگونه میکروفون انرژی صدا را به انرژی الکتریکی تبدیل می­کند؟

وقتی صحبت می کنید، امواج صوتی ایجاد شده توسط صدای شما انرژی را به سمت میکروفون منتقل می­کنند. به یاد داشته باشید صدایی که می­توانیم بشنویم انرژی حاصل از ارتعاشات در هوا است.

در داخل میکروفون، هنگام برخورد امواج صوتی، دیافراگم (بسیار کوچکتر از چیزی که در بلندگو هست و معمولاً از پلاستیک بسیار نازک ساخته شده است) و به دنبال آن، سیم پیچ متصل به دیافراگم هردو به جلو و عقب حرکت می­کنند.

 آهن­ربای ثابت یک میدان مغناطیسی تولید می کند که توسط سیم پیچ قطع می­شود. وقتی سیم­پیچ به واسطه میدان مغناطیسی به حرکت در می­آید، یک جریان الکتریکی ایجاد می­شود.

بدین ترتیب ما از صدای ضبط شده یک جریان الکتریکی خواهیم داشت!

 جریان الکتریکی از میکروفون به دستگاه تقویت کننده یا ضبط صدا منتقل می شود. حالا شما صدای اصلی خود را به برق تبدیل کرده اید! هیجان انگیز نیست؟

با استفاده از این جریان و راه اندازی تجهیزات ضبط صدا، می­توانید صدا را برای همیشه ذخیره کنید. یا می­توانید جریان را تقویت کرده و اندازه آن را تغییر دهید و سپس آن را به یک بلندگو هدایت کنید تا الکتریسیته به صدای بسیار بلندتری تبدیل شود.

 

حالا در رابطه با اساس میکروفون صحبت کنیم

با توجه به همه توضیحات بالا به این نتیجه می­رسیم که میکروفون در هر جا که نیاز به برداشت صدا و تبدیل آن به یک قالب الکتریکی باشد استفاده می­شود.

میکروفون­ها بخش اساسی هر سیستم ضبط صدا هستند. صدا را دریافت و آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می­کنند که پس از آن توسط تقویت­کننده­های الکترونیکی و سیستم­های پردازش صوتی قابل پردازش می­شود.

شناخت انواع مختلف میکروفون و بهترین انتخاب برای یک برنامه خاص

میکروفون­ها به شکل­ها و اندازه­های مختلف ارائه می­شوند و هر نوع میکروفون ممکن است از فناوری متفاوتی استفاده کند. انواع میکروفون­های مختلف دارای ویژگی­های مختلفی نیز هستند و بنابراین شناخت انواع مختلف میکروفون­ها باعث می­شود ما برای یک برنامه خاص بهترین نوع را انتخاب کنیم.

تکنولوژی ساخت

از نظر تکنولوژی ، بیشتر میکروفون ها از القاء الکترومغناطیسی (میکروفن­های دینامیکی)، تغییر خازن (میکروفن­های کندانسور) یا پیزوالکتریک (میکروفن­های کریستالی یا سرامیکی) استفاده می­کنند تا سیگنال الکتریکی را از تغییرات فشار هوا تولید کنند. میکروفن­ها میزان سیگنال خروجی بسیار کمی تولید می­کنند.  بر این اساس قبل از اینکه سیگنال ضبط یا تولید شود، آنها باید به یک پیش­تقویت­کننده متصل شوند.

شناخت درست انواع مختلف میکروفون، راه استفاده از آن با بهره گیری از تمام نقاط قوت میکروفون را امکان پذیر می کند.

 بنابراین اطلاعات درباره انواع مختلف میکروفون، حتی اگر اهل فن نیستید ، به شما کمک می کند تا کمی در مورد آنها بدانید و از آنها به بهترین شکل استفاده کنید. 

 

برای انتخاب یک میکروفون به چه پارامترهایی توجه کنیم ؟

هنگام انتخاب میکروفون برای هر کاربردی ، باید ویژگی ها ، مشخصات و پارامترهای عملکردی مختلف را در نظر گرفت.

برخی از پارامترهای اصلی برای میکروفون­ها عبارتند از:

  • وفاداری به صدا
  • حساسیت
  • پاسخ فرکانس
  • ویژگی­های جهت­یابی
  • قدرت
  • قیمت
  • راحتی استفاده
  • ظاهر

اهمیت پارامترهای مختلف میکروفون به کاربردی که از آن انتظار داریم بستگی دارد. قبل از انتخاب هر میکروفون مشخص، لازم است تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما مهم است.

 

ویژگی های میکروفون

هنگامی که به دنبال بهترین میکروفون ممکن برای استفاده در برنامه خاص خود هستید ، پارامترها و مسائل مختلف بسیاری را باید در نظر بگیرید.

برخی از این موارد ویژگی های زیر را شامل می شوند:

  • نوع میکروفون: انواع مختلفی از میکروفون وجود دارد که در دسترس هستند. هر نوع ویژگی­های خاص خود را دارد و برای برنامه­های به خصوص متفاوتی طراحی شده­اند .
  • ویژگی­های جهت­یابی: میکروفون­ها می توانند در جهات مختلف میزان حساسیت متفاوتی داشته باشند. ویژگی­های جهت­یابی میکروفون به جهت دریافت تمام صداهای مورد نیاز حائز اهمیت هستند. بر اساس قابلیت­های جهت­یابی که از اهمیت زیادی برخوردار هستند، اغلب میکروفون­ها به واسطه این ویژگی توصیف و تعریف می­شوند.
  • اندازه دیافراگم: میکروفون­هایی با اندازه های دیافراگم متفاوت کاربردهای متفاوتی دارند.

 

وحید حسینی

وحید حسینی

ساختار اسپیکر چگونه است؟ سایت اینترنتی ماه‌گونی

ساختار بلندگوها چگونه است؟

ساختار بلندگوها

تلفات گرمایی و توان تحویلی

دیدیم که بازده بلندگو بازتاب مستقیم سیم پیچ متحرک که متعارف‌ترین نوع بلندگوها هستند بسیار کم است و عمده توان ورودی به گرما تبدیل شده و تلف می‌گردد. این تلف در سیم پیچ صورت می‌گیرد. بیشتر سازندگان بلندگو محصولشان را بنابر توانی (برحسب وات) که می‌تواند بدون آسیب تحمل کند مشخص می‌کنند. این مقدار به نام توان تحویلی (POWER-handling) ذکر می‌گردد و متاسفانه از نظر مهندسی کاملا بی فایده است. زیرا معین نمی‌کند که (توان بازتولید بدون واپیچش) چقدر است. البته هنگامی که بلندگو تحت این توان بیشینه ذکر شده قرار می‌گیرید تولید واپیچش زیادی می‌کند. بنابراین وقتی بلندگو تحت توانی که تولید واپیچش نمی‌کند قرار گیرید یقینا آسیبی هم نمیبیند. همه اینها هم سرنخی بدست کاربر نمی‌دهد تا بفهمد بیشینه توان مناسب چقدر است.

مقدارتوان تحویلی بلندگو که توسط سازندگان ذکر می شود (مثلا بلندگوی 35 وات) واقعا بی‌فایده است. معمولا کاربر میخواهد بداند که کمیت و کیفیت صدای خروجی واقعا چگونه است. برای تخمین صدای بالقوه خروجی، به دانستن بازده نیاز است. اما توان آکوستیکی خروجی را نمی توان با داشتن مقادیر بازده و توان تحویلی بدست آورد. چون مقدار واپیچش اغلب اعلام نمی گردد.شاید به خاطر اینکه مقدار واپیچش نسبت به سایر تجهیزات صوتی، زیاد است و سبب دلسردی کاربر می گردد!

احتمالا تنها روش دانستن توان آکوستیکی خروجی بلندگو ، تخمین تقریبی آن در بم ترین بسامد کارش باشد. در ووفرها،این بسامد را معمولا بسامد تشدید آزاد آن در نظر می گیرند. اگر مقدار بازده، ذکر شده باشد میتوان توان خروجی تقویت کننده قدرتی را که می تواند بلندگو را تا بیشینه تراز بدون واپیچش، راه اندازی کند حساب کرد که غالبا عدد بسیار کوچکی نسبت به پیشینه توان تحویلی خواهد بود.

نکته جالب دیگر این است که بیشینه توان تحویلی مذکور در واقع توان تلفاتی قابل تحمل توسط بلندگو نیست! بلکه توان تلفاتی قابل تحمل توسط مقاومت اهمی است که همان مقدار آمپدانس نامی بلندگو را داشته باشد. امپدانس بلندگو یک مقدار اهمی ثابت نیست بلکه امپدانس پیچیده ای است که تابع دما نیز می باشد. پس توان تحویل شده توسط تقویت کننده به بلندگو خیلی کمتر از توان قابل تحویل به مقاومت اهمی با همان امپدانس ذکر شده خواهد بود.

هنگام کار،با افزایش دما، مقاومت سیم پیچ نیز افزایش می یابد.


ضریب گرمایی مقاومت برای مس و آلومینیوم حدود 0.4 درصد بر درجه سانتی گراد است. افزایش دمای250 درجه ای که در بلندگوها اتفاق می افتد سبب دوبرابر شدن مقاومت سیم پیچ می گردد. پس حساسیت و توان خروجی بلندگو کاهش خواهد یافت.طبیعتا این یک مکانیزم خود- حفاظت کننده است امااز نقطه نظر بهره وری مثبت نخواهند بود زیرا بلندگوی200 واتی در این شرایط و با همان ولتاژخروجی تقویت کننده،فقط 100 وات توان جذب میکند و به همان نسبت توان اکوستیکی خروجی کمتری تولید خواهد کرد. باید توجه داشت که حساسیت تقویت کننده قدرت رانسبت به سیم پیچ خنک بیان میکنند.

این رفتار افزایش دمای سیم پیچ،تحت عنوان (فشرده سازی گرمایی) (termal compression) شناخنه میشود. این رفتار بیشتر در سیگنال های ضربه ای و گذرا مشاهده می گردد چون تغیر پویای دما سبب مدوله شدن مقاومت و تولید واپیچش می شود.


برای بلندگوهای پرتوان، کار حتی سخت‌تر هم هست چون توان بیشتر، نیاز دیافراگم مستحکم‌تر دارد تا تغییر شکل ندهد پس سنگین‌تر بوده و بازده آن کمتر است (بازده با جرم دیافراگم نسبت عکس دارد) در این حالت توان بیشتری اعمال شده و سیم پیچ گرم‌تر می‌شود و منبسط می گردد. افزایش 250 درجه ای دما باعث انبساط یک درصدی قطرسیم پیچ میشود که شاید به نیم میلی متر برسد. پس باید در شکاف آهنربا،جای این انبساط لحاظ گردد که خود سبب کاهش نیروی محرکه BL و به تبع، کاهش بیشتر بازده می شود. یادمان هست که کوشش کردیم تمام شکاف را با سیم پیچ پر کنیم تا بازده افزایش یاب.این نشان می دهد که بلندگوهای پرتوان، کم بازده ترند و نیاز به توان الکتریکی بیشتر دارند پس در معرض فشرده سازی گرمایی فراتری خواهند بود. این فشرده سازی گرمایی یکی از مشکلات بلندگوها و تقویت کننده های متعارف است که راه حل سرراستی ندارد. اگر تقویت کننده قدرت به جای آنکه در حال معمول منبع ولتاژبه کار گرفته شود،ب صورت منبع جریان طراحی گردد میتوان مشکل فشرده سازی گرمایی را برطرف نمود که این معمولا فقط در بلندگوهای فعال که تقویت کننده ی داخلی دارند و به شکل یکپارچه طراحی می گردند میسر است. بلندگوهای الکترواستاتیک نیز این مشکل را ندارند و واپیچش آنها از تراز سیگنال ورودی مستقل است.

افزایش بازده طبعا از فشرده سازی گرمایی می کاهد و هورون ها (بلندگوهای شیپوری) کمتر در معرض این اثر قرار میگیرند چون بازده بیشتری دارند. اگر سیم پیچ نتواند خودش را خنک کند ممکن است عایق سیم پیچ،(former) فقط به دیافراگم و نگهدارنده (spider or rear suspension) متصل است هدایت گرمایی محدود خواهد بود. هر دوی اینها معمولا از موادی ساخته میشوند که عایق گرمایند،مگر اینکه دیافراگم های آلومینیومی بکار بروند که در این صورت باید اتصال گرمایی مناسب بین سیم پیچ و دیافراگم برقرار گردد.


اگر قطر سیم پیچ زیاد باشد  ممکن است بتوان به جای دو لایه از یک لایه سیم پیچ استفاده کرد. این کار سطح تماس سیم پیچ استفاده کرد. این کار سطح تماس سیم پیچ با هوا را دوبرابر کرده و امکان خنک شدن بهتر برای سیم پیچ را فراهم می کند . اگر محیط اطراف سیم پیچ بخوبی تهویه نشود تابش گرما از سیم پیچ برای خنک کردن آن کافی نخواهد بود زیرا بعد از مدت کوتاهی به سبب گرم شدن محیط اطراف سیم پیچ، کارایی تهویه کم می شود . یک راه ممکن است این باشد که با حرکت سیم پیچ، خود دیافراگم و نگهدارنده بتواند هوا را به دور سی پیچ پمپ کنند تا خنک شود. در مورد ووفرهای بزرگ که جابجایی زیاد است این امر می تواند سبب آشفتگی آیرودینامکی شده و نویز آکوستیکی مدوله شده توسط سیگنال ، حاصل شود. این رفتار غیر خطی و معمولا در یک جهت است که حتی ممکن است منجر به جابجایی نقطه تعادل موتور بلندگو گردد که معادل وجود مقدار DC در سیگنال الکتریکی می باشد.

شکل دادن بدنه فلزی آهنربا (pole peace) میتواند به صورت گرماگیر بکار بیاید. در حالت عادی، تابش گرمایی سیم پیچ به آهنربا میرسد و اگر آهنربا بتواند این گرما را بهتر تابش کند مفیدتر خواهد بود. تعبیه باله های تابش گرما در خارج از شکاف و تعبیه مسیر هدایت گرمایی به شاسی تاثیر بسزایی در این مورد دارد.

یک راه جالب برای خنک کردن سیم پیچ استفاده از فروفلوید (ferrofluid)  است که از دهه هفتاد میلادی متداول شد. فروفلوید عبارت است از ترکیب کلوئیدی و چسبناکی از ذرات ریز مغناطیسی fe-o به قطر حدود یک صدم میلی متر که در حلالی غوطه ورند. به سبب خاصیت مغناطیسی اش، میتوان مایع فروفلوید را در شکاف مغناطیسی نگاه داشت تا به عنوان گرماگیر عمل کند . خاصیت رسانای گرمایی فروفلوید باعث انتقال گرما از سیم پیچ به خارج می گرد. فروفلوید در گستره دمایی منهای ده درجه تا مثبت صد درجه سانتی گراد عمل میکند و گرانروی (viscosity) آن متناسب با دما کاهش می باد. این گرانروی،متناسب با نیازتنظیم میشود چون مثلا تویترها که در فرکانس بالاتر کار میکنند نیاز به گرانروی کمتری نسبت به درایورهای میندرنج دارند تا میرایی زیادی به آنها اعمال نشوند. فروفلوید حتی میتواند برخی از تشدیدهای ناخواسته فرکانس بالا را نیز مهار کند.

در ووفرهای پرتوان که بازی زیاد دارند استفاده از فروفلوید چندان کارآمد نیست زیرا حرکت زیادشان ،سبب آشفتگی در حرکت مایع و ایجاد پاسخ غیر خطی می گردد. فروفلوید با تراز شار مغناطیسی بسیار کمتری نسبت به آنچه در شکاف وجود دارد اشباع میشود. پس تاثیری در میدان مغناطیسی نخواهد داشت.فروفلوید با بیشتر موادی که در بلندگوها بکار میرود سازگار است اما باید بلندگو برای استفاده از آن طراحی گردد. بلندگوهای که از روش پمپ کردن برای خنک کردن سیم پیچ استفاده می کنند نمی توانند براحتی آن را بکار گیرند زیرا حرکت شدید هوا سبب تولید حباب در مایع می شود. شکل 50 تاثیر مثبت وجود فروفلوید را در کنترل دمای سیم پیچ یک تیوتر نشان می دهد.

بلندگوهای فعال که دارای تقویت کننده ی داخلی هستند میتوانند اکنون مزیت خود را نشان دهند. میتوان دید که تنظیم همزمان بلندگو و تقویت کننده بازده کلی سیستم را بالا می برد.

همچنین توجه بیشتر به جزییات طراحی و کمی افزایش هزینه برای بهینه سازی بلندگو ، بهای کلی سیستم را کاهش داده و بهره وری آن را بهبود می بخشد. زیرا نیاز به بلندگوهای بسیار پرتوان و کم بازده را میتوان با بلندگوهای کوچک تر و پربازده تر مرتفع کرد و از تقویت کننده ی کوچک تر و پربازده تر مرتفع کرد و از تقویت کننده ی کوچک تر با منبع تغذیه ضعیف‌تر استفاده نمود.

منبع : مجله صنعت صدا و تصویر

[/vc_column][vc_column width=”1/4″][vc_widget_sidebar sidebar_id=”sidebar-1″][/vc_column][/vc_row]